Snart ett dygn har nu gått sedan de rödgröna gav beskedet om att en folkomröstning skall hållas gällande Förbifart Stockholm och nya frågor dyker hela tiden upp. Johan Ingerö tar upp en viktig aspekt av frågan på sin blogg. Nämligen det faktum att regeringen inte har rätt att besluta om att regionala folkomröstningar skall hållas. Frågan är vad som händer om vi har alliansstyre i Stockholm och en rödgrön regering? Tänker regeringen på allvar tvinga fram en regional folkomröstning i ett sådant läge?
De rödgröna försöker idag stryka under den fina och demokratiska tanken med att de "ska låta stockholmarna säga sitt". Frågan är bara varför de rödgröna gladeligen tidigare har avsatt 20 miljarder till Bottniabanan utan att norrlänningarna har fått säga sitt? Man kan också ifrågasätta hur demokratisk och nödvändig en folkomröstning är i en fråga där Socialdemokraterna, Folkpartiet, Moderaterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet är överens. Tillsammans representerar man närmare 85 % av väljarna.
Nej, beskedet om folkomröstningen är ett riktigt svaghetstecken från de rödgröna. De har svårt att komma överens och är oförmögna att fatta viktiga beslut. För mindre än en månad sedan publicerades en intervju i DN med det socialdemokratiska oppositionsborgarrådet Carin Jämtin med ett tydligt löfte om att det var nödvändigt att "köra över" Miljö- och Vänsterpartiet i denna fråga. Tyvärr har hon nu svikits av partiledningen på samma sätt som Annika Billström behandlades i frågan om trängselskatter på sin tid.
Mest av allt är jag ändå orolig över att vi riskerar att få en statsminister som uppenbart är en sådan usel förhandlare och en sådan svag ledare att man inte lyckas genomdriva sin politik i en viktig fråga där man har stöd av 85 % av riksdagens ledamöter. Är den denna förhandlare och ledare som vi skall skicka till viktiga förhandlingar inom t ex EU kommande år?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Führer Reinfeldt har ju inga sådana problem
SvaraRaderaTror att folk kan uppfatta att Sverige aer en demokrati om de faar roesta lite ibland. Sen kan ju politikerna koera oever folket i ett senare skede eftersom vi inte riktigt har demokrati...aen.
SvaraRaderaMVH
MrPerfect72
Medlem av www.aktivdemokrati.se
S har satt ned betongklacken och MP får vara med och bygga Förbifarten mot sin vilja om det blir ja i folkomröstningen.
SvaraRaderaS har redan givit klartecken till Förbifarten som regeringen beslutat om.
Och vilka ska få rösta ? Det är ju en väg som ska gå Förbi Stockholm och betalas av både statliga och regionala medel.
I folkomröstningen om trängselskatterna fick bara boende i Stockhoms kommun(stad) inkl. t.ex. Farsta och Hässelby (som ingår i Sthlm) rösta, men inte boende i t.ex. Solna som bor bara några hundra meter från tullarna.
Men visst blir det bättreflyt i biltrafiken om man har mer kollektivtrafik - förutsatt att bilister väljer kollektivtrafiken i stället. Om man inför ny bekväm kollektivtrafik ökar andelen bilister som väljer kollektivtrafik - det finns det samstämmiga internationella bevis för.
En modern spårvagn, som t.ex. Paris nya vagnar, har en kapacitet runt 200 pass. Den tar lika stor plats som sex bilar.
I bilarna färdas i snitt 1,4 pers, även i rusningstid. En spårvagn tar alltså motsvarande 142 bilar, men då blir det även ståplatser förstås. Om man bara räknar sittplatser i spårvagnen (ca 80) motsvarar det 57 bilar - ganska bra ändå.
Men - nu är ju den rödgröna röran oense även vad gäller Stockholms nya spårväg som alliansen beslutat om och redan har börjat bygga. Mp är för S emot och v vet inte riktigt vad de vill. Folkomröstning ??
Bilar och vägar släpper inte ut någon CO2. Det är det bara dåliga bränslen som gör.
SvaraRaderaNu börjar elbilar och biobränsle baserade bilar röra på sig. En elbil som står still i en bilkö släpper inte ut något.
Jo, förbifarten hjälper mot trängseln i stockholmstrafiken genom att de bilar som skall igenom stan inte måste in i stan och trängas. Båda behövs och du får inte bättre lokaltrafik för att du hindrar biltrafik. Skulle den fuskbyggande rödgröna röran vinna valet och stoppa förbindelsen så leder det bara till att den med nödvändighet ändå kommer att byggas till sist. men då till en än högre kostnad. Ingen vinst, bara förlust.
Nej, ny lokaltrafik i Stockholm löser inte problemet som förbifarten löser. Hur man kommer förbi Stockholm utan att åka igenom stan. Situationen i stan bli också bättre genom att förbitrafiken inte behöver in och stångas på Essingeleden.