Visar inlägg med etikett Tunnelbana. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tunnelbana. Visa alla inlägg

fredag 28 maj 2010

Spårvagnstjat

I grund och botten har jag en ganska positiv syn på politiker. Jag tror att representanterna från samtliga riksdagspartier vill skapa ett bättre samhälle för alla. Bilden av hur ett idealsamhälle ser ut och vilka vägar som når dit är dock en fråga för politisk debatt. Det är något nödvändigt och positivt i ett demokratiskt samhälle.

Ibland undrar jag dock om inte politiker har ett behov av att medvetet hitta ytterligare konfliktområden med sina politiska motståndare. Jag har svårt att se anledningen till detta, men möjligen kan det handla om invanda mönster och kanske är det ett sätt att understryka just vikten av politik och därmed rollen som politiker? Kanske handlar det om att man vill bevisa sitt eget existensberättigande?

Ett typexempel på ett onödigt konfliktområde handlar om kollektivtrafik. Jag förstår att det kan bli debatt om vägbyggen, OPS-projekt och de privata utförarnas roll. Jag kan däremot inte förstå hur man kan diskutera i det oändliga om satsningar ska göras på tvärbanor, spårvagnar, pendeltåg eller tunnelbana. Här borde politikerna i t ex Stockholm ta ett större ansvar. Det blir fånigt när det går politisk prestige i en tunnelbanestation eller ett spårvagnsbygge. Det går nämligen inte att förklara med ideologiska resonemang och rimligen borde samtliga partier ha skattebetalarnas och medborgarnas bästa för ögonen.

Med andra ord: Skärp er och kom överens om en långsiktigt hållbar utvecklingsplan som gäller oavsett majoritet i Statshuset!

tisdag 24 februari 2009

Veolia

För en tid sedan meddelades det att Veolia förlorat den senaste upphandlingen av driften av Stockholms tunnelbana. Istället kommer företaget MTR, baserat i Hong-Kong att ta över driften. Nu har Veolia inlett två rättsliga processer i ärendet. En mot SL som man menar har brustit i upphandlingen och en mot MTR:s VD i Sverige som tidigare fungerade som vice VD i Veolia. Jag har ingen som helst kunskap eller insyn i vare sig VD:s agerande eller SL:s hantering, men klart är i alla fall att Veolia framstår som riktigt dåliga förlorare för en utomstående betraktare.

Själv ser jag fram med tillförsikt mot MTR:s övertagande. Mitt besök i Hong-Kongs tunnelbana gjorde ett djupt och mycket positivt intryck. Bättre kollektivtrafik har jag aldrig upplevt, vilket gör att jag är helt övertygad om att SL har fattat ett korrekt beslut om vi väljer att fokusera på kvalité.