måndag 1 mars 2010

Jag har en sned världsbild

Ibland ser dyker det upp siffror som får mig att inse att min världsbild inte alltid är korrekt. En sådan siffra hittade jag i lördagens Dagens Industri som listade Sveriges största exportmarknader under 2009. Att Norge och Tyskland dominerar förvånar mig inte. Det gör istället det faktum att Kina kommer långt ned på listan och har en mycket liten betydelse för svensk export. T ex hamnar jättelandet Kina efter små länder som Belgien och Nederländerna.

Jag, och möjligen många med mig, har de senaste åren haft en övertro på Kinas betydelse för den svenska exporten. Därmed inte sagt att det självklart blir mer intressant ju längre tid jättelandet uppvisar tvåsiffriga tillväxtsiffror. Möjligen ser situationen helt annorlunda ut om fem år. Klart är i alla fall att jag har en hel del att lära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar