söndag 22 februari 2009

Skid-VM

En tråkig söndag där snön vräkt ned utanför fönstret. I ett sådant läget är det perfekt att bänka sig framför TV:n och avnjuta ohälsosamt många timmar sport. Självklart sov jag alltför länge för att kunna ta del av Helena Jonssons silver i skidskytte, men hann i alla fall se Anders Södergrens silverlopp i skid-VM i Tjeckien. Kul för Södergren som har haft en skadefylld säsong.

Det som dock slår mig mest när det gäller skid-VM handlar om Charlotte Kalla. Hon var nöjd med sin åttonde plats i gårdagens lopp trots att hon var 1,5 minuter efter segraren. Det tycker jag är en ganska trist inställning av en idrottare. Det är möjligt att Kalla har potential att lyckas i framtiden, men i nuläget vill jag nog betrakta henne som Sveriges i särklass mest överskattade idrottare. Hennes meritlista handlar om en sak, nämligen Tour de Ski 2008. Det är inte direkt så att hon radat upp OS- och VM-guld. Trots detta får man ibland intrycket av att hon är den största och mest framgångsrika kvinnliga vinteridrottaren vi har i landet.

Anja Pärson har vunnit fem OS-medaljer och stått på prispallen elva gånger i VM-sammanhang. Trots detta ger massmedia intrycket av att Charlotte Kalla spelar i samma division. Det irriterar mig!

1 kommentar:

  1. Det är ju helt rydligt att det rankas högre att skida upp för en slalombacke än nedför.

    SvaraRadera