torsdag 19 februari 2009

Tennisbojkott

DC-matchen i tennis mot Israel ska spelas utan publik. Ett beslut som jag kan ha viss förståelse för, men som jag ändå tycker är felaktigt. Man låter därmed de antidemokratiska krafterna vinna. Att demonstrera mot Israel står alla fritt, men att beröva oss andra medborgare möjligheten till att spela och titta på tennis är högst odemokratiskt.

Nu höjs dessutom röster för att Sverige skall bojkotta matchen som en markering mot Israels krig mot Palestina. Det är en riktigt dålig idé! Jag är övertygad om att såväl handel som idrottsutbyte är positivt och bidrar till att människor kommer närmare varandra och att vi därmed får en fredligare värld. Dessutom har idrottsbojkotter inte varit särskilt lyckade genom historien. Sydafrika fortsatte sin apartheidpolitik i 30 år, trots en massiv bojkott. USA har bojkottat Kuba i 50 år. Trots detta är landet fortfarande en diktatur!

Utöver dessa argument tycker jag att kraven på en bojkott andas hyckleri. Svenska damlandslaget i fotboll har ofta spelat matcher mot Nordkorea. Inte någon gång har jag hört krav på bojkott av dessa matcher mot en stat som dödar sin egen befolkning. För en månad sedan mötte Sverige Kuba i handbolls-VM. Inte heller där hörde jag några krav på bojkott trots det odemokratiska styrelseskicket. Mot den bakgrunden ser jag ingen anledning till bojkott av en tennismatch som definitivt borde spelas inför publik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar