tisdag 24 februari 2009

Veolia

För en tid sedan meddelades det att Veolia förlorat den senaste upphandlingen av driften av Stockholms tunnelbana. Istället kommer företaget MTR, baserat i Hong-Kong att ta över driften. Nu har Veolia inlett två rättsliga processer i ärendet. En mot SL som man menar har brustit i upphandlingen och en mot MTR:s VD i Sverige som tidigare fungerade som vice VD i Veolia. Jag har ingen som helst kunskap eller insyn i vare sig VD:s agerande eller SL:s hantering, men klart är i alla fall att Veolia framstår som riktigt dåliga förlorare för en utomstående betraktare.

Själv ser jag fram med tillförsikt mot MTR:s övertagande. Mitt besök i Hong-Kongs tunnelbana gjorde ett djupt och mycket positivt intryck. Bättre kollektivtrafik har jag aldrig upplevt, vilket gör att jag är helt övertygad om att SL har fattat ett korrekt beslut om vi väljer att fokusera på kvalité.

4 kommentarer:

  1. Hej.

    Som anställd på Veolia så känner jag till en del om företaget och framförallt verksamheten.

    Jag vill bara klarlägga två saker:
    1. Att Torborg gick över till en anbudsgivare och började arbeta direkt med dem från att ha varit vice VD, verkar väldigt misstänkt. Varför då? Jo, antingen har hon tröttnat rejält på Veolia så att hon till och med är beredd att skada dem genom att hjälpa en konkurrent. Eller så har hon fått "förmåner" som vi ännu inte känner till av MTR för att gå över till företaget.

    2. Att förlora ett mångmiljardkontrakt trots att man ligger rejält under det vinnande anbudet utan att man får reda på exakt hur kriterierna har värderats måste ju ses som suspekt. Eftersom SL har hemligstämplat materialet så verkar det än mer skumt. Det handlar dessutom om ett offentligt ägt bolag som handlar upp för många miljarder skattekronor och det gör det hela än mer anmärkningsvärt. Kan det vara så att HongKong-resorna har givit resultat???

    SvaraRadera
  2. Kul att äntligen få ta del av dina betraktelser, synpunkter och anekdoter. Genast la jag upp mig som den första som följer din blogg. Dessutom gillar jag namnet.

    SvaraRadera
  3. Men kom igen Andreas! Kvaliteten på t-banetrafiken i Hong Kong har väl inget med hur upphandlingen gått till i Sverige? Det är väl skitbra att de (Veolia) gör en polisanmälan om det nu kommit fram bevis eller indicier som pekar mot att hon tagit med sig saker till det där andra bolaget som hon inte borde tagit med sig?

    Okej, jag håller med dig om att Veolia kanske framstår som dåliga förlorare om man inte läst den senaste artikeln. Men nu tycker jag nog mer synd om dem. Tror inte de skulle anlitat säkerhetsexperter bara för att de var dåliga förlorare.

    SvaraRadera
  4. Jag förstår bara inte varför SL:s styrelse skulle ha fattat helt fel beslut som Veolia hävdar? Varför skulle SL:s styrelse ha ett intresse av att inte hitta vad man tror är det bästa alternativet? I sådana fall skulle SL:s beslut bygga på korruption, mutor eller något annat märkligt. Sådana konsperationsteorier vägrar jag att tro på. Sverige är ett av de minst korrupta länderna samtidigt som företrädare från samtliga partier har insyn i processen. Det borde rimligen garantera ett rättssäkert förfarande. Nej, i mina ögon är Veolia dåliga förlorare. Man har utfört uppdraget med en kvalité som är klart lägre än vad MTR presterar i Hong-Kong. Sedan är det upp till bevis för MTR att man prestera även på bortaplan!

    SvaraRadera