söndag 13 september 2009

Märklig marknadsekonomi

Räntor sätts i en fri marknadsekonomi efter låntagarens kreditvärdighet. Det är naturligt. Samtidigt har vi en statlig insättningsgaranti som numera omfattar mängder med låneinstitut. Det innebär att marknadsekonomin sätts ur spel och att det går att göra helt riskfria vinster på kapitalplacering. Något som i teorin ska vara helt omöjligt, men som blir möjligt när staten tar över risktagandet.

Ett typexempel är om jag lånar 500 000 extra med min bostad som säkerhet. Min bank Skandiabanken är villig att ge mig detta lån med en löptid på ett år med en ränta på 1,69 %. Samtidigt erbjuder Capinordic bank mig ett bundet sparkonto med en fast ränta på 3.3 %. Jag kan alltså låna pengarna och placera dessa under ett år och göra en räntevinst på 1,61 % och därmed tjäna 8050 kronor. Detta hade inte varit något märklig eller annorlunda om jag själv hade fått riskera mitt kapital. Det märkliga i detta är att staten garanterar mina 500 000 om Capinordic inte skulle kunna stå för sitt åtagande.

Jag kan alltså tjäna 8050 kronor helt och hållet riskfritt. Är detta rimligt i en marknadsekonomi? Vad händer med detta system när majoriteten av svenska folket nås av denna insikt och börjar utnyttja denna felaktiga prissättning på risk? Kan vi ha en marknadsekonomi som bygger på principen att mannen på gatan inte ska förstå, känna till och ta del av möjligheter till arbitragevister?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar