torsdag 5 mars 2009

Mitt och ditt

Har precis tittat på SVT:s Debatt och lyssnat på företrädare för IF Metall och deras delvis upprörda medlemmar. Den facklige representanten från Volvo Lastvagnar i Umeå krävde att regeringen aktivt skulle vidta åtgärder som förbjöd aktieutdelning i företag under vissa omständigheter. Än mer förvånande var att Sven-Erik Österberg sade sig vara beredd att se över möjligheterna för en sådan lagstiftning. Förstår dessa företrädare vad de säger? De menar alltså att staten skall bestämma vad de privata företagsägarna skall göra med vinstmedel som blivit kvar efter skatt. Ett system som hör hemma på Kuba och i Sovjetunionen men inte i en rättssäker demokrati. Såväl företagare som privatpersoner måste ha rätt att själva bestämma hur kapital skall konsumeras eller investeras. Det är ytterst märkligt att en sådan fråga överhuvud taget kan komma upp till diskussion på andra ställen än på Kommunsitiska partiets årsmöte.

På samma sätt blir jag förvånad över hur utomstånede personer kan ha så starka åsikter om hur ett företags ägare väljer att spendera sina pengar. Om ägarna i ett bolag vill avstå sina pengar och ge ledningen en redig bonus, så måste de ha rätt att fatta sådana beslut. Om detta sker i ett bolag med problem och som varslar personal, så har jag full förståelse för om såväl personal som det lokala facket blir upprörda. I sådana fall kan man också ifrågasätta om det var rätt beslut av ägarna. Kanske hade det varit mer lönsamt att hålla hela personalen vid gott mod? Men en viktig grundprincip är att ägarna måste få spendera sina egna pengarna på, vad de menar, är bästa sätt. Jag hoppas, och tror, att Sven-Erik Österberg tillslut kommer att hålla med mig när han är klar med sin översyn. Vad blir annars nästa steg? Ska jag som egenföretagare löneförhandla med finansministern?

1 kommentar:

  1. Jag tror att du har en bra chans till en lönehöjning vid förhandling med finansministern. Det finns ju en chans att han tror att du är statsministern.

    SvaraRadera