måndag 9 mars 2009

Orealistiskt Umeå

Såväl Centerpartiet som Socialdemokraterna i Umeå driver på både stat och EU att en broförbindelse mellan Umeå och Vasa vore en väl avvägd investering. Detta är ett tragiskt exempel på när lokalpolitiker tappat verklighetsförankringen. Förbindelsen skulle kosta minst 30 miljarder kronor på en sträcka där man de sista tio åren inte ens med statsbidrag har lyckats driva en fungerande färjelinje. Så stort är underlaget och efterfrågan. Enligt lokalpolitikerna skulle projektet vara lönsamt för hela Europa. Vi pratar om ett Europa där det fortfarande inte finns en fast förbindelse mellan Danmark och Tyskland. En oerhört hårt trafikerad sträcka som dessutom är en tredjedel så kort som Umeå-Vasa. Kanske kan det vara en lite mer realistisk satsning för EU-medlen?

Ibland undrar man om det är någon form av naiv lokalpatriotism som gör att lokalpolitiker kan spåra ur på detta sättet. Vad har man för världsuppfattning? Varför driver man en sådan linje? Är det för att få uppmärksamhet, eller tror man på allvar att det är realistiskt? Oavsett anledning så blir jag oroad.

Kan det möjligen vara så att politikerna i Umeå fått storhetsvansinne sedan man fick igenom det absurda satsningen på Bottniabanan? 20 miljarder satsas på en järnväg mellan Sundsvall och Umeå. I regionen bor cirka 300 000 invånare. Det innebär att satsningen kostar cirka 70 000 kronor per invånare. För att få lönsamhet i projektet krävs det alltså en produktivitetsökning på 70 000 kronor per person, inklusive pensionärer och barn. I mina ögon är detta ett skrämmande exempel på de eftergifter Socialdemokraterna är beredda att göra till ett verklighetsfrämmande Miljöpartiet för att få sitta i regeringsställning.

Norrlandskusten är inget problemområde och klarar sig fint i konkurrensen med andra regioner. Flera städer visar upp ett växande befolkningsunderlag. Självklart finns där också underlag för rimliga satsningar på infrastruktur! Därmed inte sagt att underlaget räcker för den största järnvägsstasningen i modern tid. Inte heller gynnas regionen av att ha politiska företrädare som helt tycks ha tappat greppet om verkligheten!

2 kommentarer:

  1. Men det är inte alla som är emot en bro, det finns tex en grupp som gett ett klart stöd för bron

    http://www.svenskbladet.se/sverige/index.php?alias=12_ariga_pojkar_stoder_bro_over_kvarken.html

    SvaraRadera
  2. "Absurda sastningen på Botniabanan" är den satsning som bär Sverige framåt. Järnvägen är även efter botniabanan proppad och underdimensionerad av gosdstransorter - malm, stål, skogsråvaror m.m. Det Sverige inkl Bjerke lever av. Det vore klädsamt om bloggören faktiskt utgick från kända fakta och inte den hemmagjorda räknedosan.

    SvaraRadera