onsdag 18 mars 2009

Onödig skattesänkning

Socialdemokraterna har i dagens DN-debatt konkretiserat hur man vill utforma fastighetsskatten om man vinner valet 2010. I grund och botten köper man Alliansens program rakt av. Lite märkligt kan man tycka med tanke på hur högljudd kritiken har varit. Det finns dock två skillnader mellan blocken. Socialdemokraterna vill ta ut ytterligare en procent i fastighetsskatt på taxeringsvärden över fem miljoner kronor samt slopa skatten på 0,5 % på uppskjuten reavinstskatt. Generellt välkomnar jag skattesänkningar, men att ta bort en förhållandevis låg skatt på en uppskjuten vinst tycker jag är en onödig åtgärd. Denna skatt betalas av en grupp människor som är förhållandevis lågt belånade på grund av stora tidigare vinster i sin så kallade bostadskarriär. Det handlar om en skatt som betalas av välbärgade och lyckligt lottade människor och som, till skillnad från förmögenhetsskatten, inte har någon negativ konsekvens för investeringsviljan eller tillväxten i landet.

Jag tycker också att Alliansen gick väl långt i sin sänkning av fastighetsskatten. Fastigheter är en mycket stabil skattebas och jag tycker att en dubblering av maxbeloppet vore högst rimligt. Att betala en tusenlapp i månaden i skatt för sitt boende är inget konstigt eller felaktigt. Givetvis är det bättre att prioritera sänkningar av t ex inkomstskatter eller sociala avgifter istället, vilket skulle leda till en högre tillväxt.

Däremot uppskattar jag att Alliansen tog bort de värsta avarterna i det gamla systemet. Ett typexempel är en person med ett ärvt lantställe i Stockholms skärgård. En sådan tomt kan, utan problem, komma upp i ett taxeringsvärde på tio miljoner. Lägg då på 1 procent i fastighetsskatt och 1,5 procent i förmögenhetsskatt så har vi en nettoutgift för innehavaren på drygt 20 000 kronor per månad. Det innebar i praktiken att en person med ett ärvt sommarställe och har en inkomst på 35 000 kronor per månad fick betala 100 % av sin nettolön i skatt för lantstället. Det var en absurd nivå och detta är ett typexempel på när staten, i det närmaste, begår ett rättsövergrepp mot en enskild individ som tvingas till en försäljning.

Utvecklingen har således gått åt rätt håll. Däremot borde såväl regeringen som Socialdemokraterna hitta mängder är områden där skattesänkningar borde ha en större prioritet.

2 kommentarer:

  1. Välbärgade och lyckligt lottade människor? Jaha, är jag en sådan, vad kul!! Jag som trodde att jag var en ensamstående morsa i förorten som får betala över 4000 kronor i en ny skatt som jag inte kände till när jag bytte bostad för fem år sedan. Men det var ju skönt att få veta.

    SvaraRadera
  2. Det innebär att du gjort en vinst på 800 000 på ditt boende. En sådan person är, i mina ögon, oerhört lyckligt lottad!

    SvaraRadera