Ikväll debatterade Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt i programmet Rakt på med KG Bergström. Debatten bjöd inte på några stora överraskningar. Reinfeldt betonade vikten av att vara försiktig och att värna statsfinanserna medan Sahlin menade att aktiva åtgärder var nödvändiga om vi skulle ha någon industri i framtiden. På den punkten håller jag med Reinfeldt. Om inget företag är beredd att ta över och satsa ordentligt på t ex SAAB, så är detta ett tydligt tecken på att bolaget inte skall räddas med skattepengar. Att företag som gått i förlust i 19 av de senaste 20 åren går i konkurs är inget konstigt eller onaturligt. Att skjuta till skattemedel till andra bolag vore kanske än mer vansinnigt. Volvo lastvagnar är ett exempel på en aktör som naturligtvis själva ska ansvara för sina framtidssatsningar. Bara 2007 gjorde bolaget en vinst på närmare 20 miljarder. Varför ska våra hårt inarbetade skattepengar gå till Volvos ägare med Cevians Christer Gardell i spetsen? Nej, industrin måste klara sig på egen hand och det är oroväckande att Sahlin inte har större respekt för våra skattepengar.
Denna typ av debatter blir ofta ganska tråkiga och förutsägbara tillställningar. Ibland kommer betydligt mer intressanta frågor upp i program av ren utfrågningskaraktär där politikerna intervjuas. Tyvärr är alldeles för många utfrågare alldeles för flata och ställer inte tillräckligt kritiska frågor. Ekots lördagsintervju är dock ett lysande undantag!
Trots att kvällens debatt var ganska förutsägbar kanske dess betydelse ändå inte skall underskattas. Sättet att uttrycka sig, kläder och kroppsspråk sänder ut signaler som påverkar en stor grupp väljare. Ibland inbillar jag mig att de politiska partierna har en väl stor övertro på bloggar, Twitter, Facebook och andra så kallade sociala medier. Är det inte så att de politiska bloggarna endast läses av de intresserade som redan har ganska klara åsikter? Påverkar dessa gemeneman i särskilt stor utsträckning? Jag är skeptisk! Dessutom kan man fråga om det är en vettig satsning av de politiska partierna att aktivt lyfta fram alla bloggar och forum. Ett exempel hittade jag på Socialdemokraternas hemsida som länkar till Umeås SSU-avdelning. I två av de senaste politiska inläggen hittar vi följande exempel på budskap:
- Förstatliga bilindustrin under arbetarekontroll och köp rep åt direktörerna istället.
- Den 4:e februari kastades skor och böcker på Israels ambassadör Benny Dagan när han talade på Stockholms Universitet.All heder till de kamrater som visade sin avsky för Israels rasistiska krig. Låt skorna hagla under 2009!
Är det med detta buskapet Socialdemokraterna skall vinna väljarnas sympatier på sin egen hemsida? Jag tror Mona Sahlin ska vara ganska glad över att en TV-debatt för lång tid framöver kommer att betyda oerhört mycket mer än 1000 SSU-bloggar!
tisdag 17 mars 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar