lördag 4 april 2009

Fortsätt ät!

Det strömmar in larm om glasbitar som hittats i såväl kyckling som i andra produkter. Nu har det även hittats glas i vegetariska produkter vilket borde innebära att det inte är militanta veganer som ligger bakom attackerna. Märkligt är det i alla fall, men enda lösningen är förstås att inte bry sig! Det är oerhört osannolikt att man själv drabbas, och om så sker, är sannolikheten väldigt liten att man faktiskt äter upp glaset och att det sedan ger några skador. Ingen har hittills skadats allvarligt eller avlidit av glasattackerna. Samtidigt har vi i snitt två dödsfall per dag i trafiken i Sverige. Trots detta skapar glaslarmen oro medan folk gladeligen ger sig ut i trafiken, vilket inte känns särskilt logiskt.

Att sluta servera kyckling, som t ex Södersjukhuset gjort, är enligt mig fullständigt vansinnigt. Varför ska vi låta våra liv styras av någon galning som lägger glas i maten? Nej, jag kommer definitivt att fortsätta köpa kyckling oavsett mängden glaslarm.

Sedan är det en annan fråga om jag egentligen har rätt att uttrycka åsikter om vad man skall äta eftersom hels mitt kostval bygger på hyckleri. Jag skulle aldrig kunna nacka en kyckling, skära halsen av en gris eller skjuta ett rådjur. Har inte heller någon lust att ägna mig åt fiske eftersom jag inte tycker om känslan att döda fisken. Men så fort någon annan har tagit ansvar för dödandet, så är jag snabbt framme och skördar frukterna. Kvällens brasilianska oxfilé var t ex till stor belåtenhet. Den innehöll inga glasbitar och jag lät någon underbetald stackars sydamerikan göra smutsjobbet. Inte särskilt ädelt, men oerhört gott!

1 kommentar:

  1. Härligt att se att du låter dina sköna självironi lysa igenom. Mer sånt, tack! Själv är jag mätt och belåten efter att ha ätit helt glasfri kyckling till middag.

    SvaraRadera