Tittar på Kobra på SVT och förvånas. Ett långt och okritiskt reportage om modehuset Chanel. Liknande hyllningsreportage är också vanligt förekommande i tex Sveriges Radios program Stil. Detta tycker jag är märkligt. Vi pratar om företag som, precis som alla bolag, har en målsättning att maximera sin vinst. Detta glöms bort i mediavärlden där plötsligt mode likställs med litteratur eller konst. Jag har svårt att ta mode så seriöst och djupt och kan inte se dessa aktiebolag som något större än vilket företag som helst.
Varför bara fokusera på modehusens skapande i public service? Jag är övertygad om att det finns mängder med företag i andra branscher där produktutvecklingen förtjänar samma bevakning. Kanske kan en ny salami från Pick, en leverpastej från Arboga eller en yoghurt från Arla vara resultatet av ett minst lika intressant skapande? Att ge modeindustrin en sådan särställning att det plötsligt tydligen är acceptabelt att lägga licenspengar på en okritisk reklamfilm känns helt orimligt. Vad skulle reaktionen bli om Kobra istället gjort ett liknande reportage om t ex den historiska produktutvecklingen inom ett anrikt företag som Nestlé?
tisdag 14 april 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar