torsdag 9 april 2009

Kooperationen

Idag var jag lat. Jag handlade på livsmedelsbutiken som ligger närmast hemmet. Den är helt nyrenoverad, fräsch, men lyckas ändå vara en genomusel livsmedelsbutik. Höga priser, dåligt grundutbud samt ofta slut på färskvaror. Förutom närhetsaspekten har konsumbutiken ingen som helst fördel jämfört med såväl ICA som Hemköp längre ned på gatan. De sista femton åren har jag bott på minst tio adresser. Resultatet är detsamma. Konsum är alltid den sämre livsmedelsbutiken i området. Finns det överhuvudtaget några exempel på statsdelar eller orter där Konsum leder utvecklingen?

2007 förlorade COOP Sverige bara sex miljoner vilket skall jämföras med förlusten på 201 miljoner året innan. Samma år visade ICA upp vinster på en bra bit över två miljarder per år. Varför ser det ut så här? Personligen vill jag hävda att den svenska kooperationens misslyckande är en följd av storskaligt kooperativt ägande är en usel driftsform. Jag är övertygad om att alla verksamheter mår bra av att drivas av individer som har ett personligt ansvar för resultatet och där det finns ägare som driver på för en positiv utveckling.

Tidigare idag var jag nere på stan och köpte nya löparskor på Löplabbet. En butik som nyligen har köpts upp och integrerats i kooperationen. Såväl utbud som service var till belåtenhet, men risken är uppenbar att denna fina butikskedja nu påbörjar sin vandring mot problem som så många andra av KF:s satsningar. Guldfynd, Stor & Liten, Wedins och Kappahl är några exempel på företag som genomlidit svåra kriser efter KF:s intåg med medlemmarnas pengar.

Mitt förslag till en entreprenörsvillig person är att dra igång en liknande kedja som Löplabbet. Joggingtrenden är tydlig med rekordanmälningar till de flesta löptävlingar. Samtidigt har vi en ledande kedja på marknaden som jag tror blir lätt att konkurera ut när det gemensamma ägandet tagit över. Allt som krävs är det genuina företagsengagemang som bara kan komma ur personligt ägande. Med andra ord en lysande affärsidé som jag redan ångrar att jag lade ut på nätet.

1 kommentar:

  1. "stadsdelar" heter det. Så svårt är det väl inte att skilja på "stad" och "stat" om man inte pratar om de gamla grekiska stadsstaterna?

    Men slutsatsen om kooperationen är nog rätt. Vad säger förresten att den som är halvkass på dagligvaror skulle förstå något om hur man kränger skor? Känns som en rest från den tid när Volvo skulle äga läkemedelsföretag för att kompensera när bilförsäljningen gick dåligt.

    SvaraRadera